لوله پلی اتیلن چیست, وبلاگ

دلایل محبوبیت لوله پلی اتیلن چیست

دلایل محبوبیت لوله پلی اتیلن

اگر تا قبل از این، لوله‌های PVC و پلاستیکی روی بورس بوده اند، اما محبوبیت لوله پلی اتیلن رو به افزایش است. با توجه به کیفیت‌های مختلف لوله پلی اتیلن، قدرت عمل و انعطاف پذیری بالایی که دارد، خیلی زود جای خودش را در صنایع مختلف باز کرد. طول عمر خیلی بالایی که دارد، باعث می‌شود که محبوبیت لوله پلی اتیلن به عنوان یکی از مهم‌ترین اتصالات و اجزای صنعت، بالا برود.

صنایعی مثل مخابرات، گازرسانی، آبرسانی، ساختمان سازی و کشاورزی، همگی از لوله پلی اتیلن برای انتقال آب، گاز، و سیم‌کشی‌های مختلف استفاده می‌کنند. به عنوان مثال، سیم‌کشی‌های برق و تلفن، همگی با روکشی از لوله پلی اتیلن انجام می‌شوند. شاید مقاومت سیم برق و تلفن، مقاومت خوبی در برابر شرایط محیطی نداشته باشند، اما کاور لوله پلی اتیلن، طول عمر سیم‌کشی‌های مختلف را بالا می‌برد.


محبوبیت لوله پلی اتیلن در چیست

اولین دلیلی که باعث محبوبیت لوله پلی اتیلن می‌شود، مقرون به صرفه بودن این رزین پرکاربرد است. باتوجه به کاربردهایی که از لوله پلی اتیلن می‌شناسیم، قیمتی که برای این لوله تعیین می‌شود، مناسب است. صنایعی مثل کشاورزی که نیاز به انواع مختلف از این پلیمر دارد، قیمت به صرفه تری را نسبت به دیگر لوله‌ها تجربه می‌کند. به علاوه، طول عمر بالایی که دارد، باعث می‌شود هزینه‌های جانبی برای کشاورز و صنعت کشاورزی به بار نیاورد.
دلایل زیادی هستند که باعث می‌شود از این پلیمر به عنوان یکی از مهم‌ترین اجزای صنعت به کار برود. این دلایل را با همدیگر می‌شماریم. 

دلایل محبوبیت لوله پلی اتیلن


1. طول عمر پنجاه ساله

لوله پلی اتیلن درجه یک با گرید A که به درستی پایدارسازی شده باشد، طول عمر بالای پنجاه سال دارد. در تحقیقاتی که روی این لوله در آلمان شده بود، متوجه شدند که طول عمر این لوله می‌تواند تا 75 سال هم بالا برود. اگر شرایط محیطی خیلی سخت نباشد، امکان خراشیدگی کم باشد و به درستی از آن نگهداری شود، طول عمر این لوله بالاتر از این حرف‌هاست.


مطلب مرتبط: طول عمر لوله پلی اتیلن چه قدر است؟


2. نصب سریع و آسان

نصب کردن لوله پلی اتیلن با اتصالات متعددی که دارد، به راحتی انجام می‌شود. نیاز به جوشکاری و استفاده از تجهیزات پیچیده ای برای نصب ندارد و به راحتی در هر مسیری، قابل اجرا است. برای نصب این لوله حتی در زیر دریا هم شرایط خوبی وجود دارد.

با توجه به نصب آسانی که دارد، سرعت اجرای بالایی از خودش نشان می‌دهد. این ویژگی باعث شده که در کشاورزی کاربرد بیشتری داشته باشد. کشاورزان می‌توانند هر زمان که خواستند، محصول خودشان را عوض کنند و لوله کشی باغ و مزرعه را تغییر بدهند.


3. نداشتن حلال شیمیایی

یکی از مزیت‌های بزرگی که باعث محبوبیت لوله پلی اتیلن شده، نداشتن حلال شیمیایی و واکنش ناپذیر بودن در برابر آن‌هاست. به همین دلیل در انتقال فاضلاب، انتقال فضولات بیمارستانی و آزمایشگاهی کاربرد دارد. واکنش نداشتن با مواد آلی، جلوی نشت مواد درون لوله را می‌گیرد و محیط زیست اطراف خود را سالم نگه می‌دارد. دوستداران محیط زیست می‌توانند از تولید و گستردگی این لوله در صنعت، خوشحال باشند.


4. وزن پایین لوله پلی اتیلن

در هنگام حمل و نقل و همچنین نصب لوله، وزن پایین به کمک نصاب و اجراکننده لوله کشی می‌آید. این لوله‌ها به راحتی و در هر نوع وسیله نقلیه‌ای، بارگیری می‌شوند. وزن پایین آنها اجازه می‌دهد که حجم و متراژ بیشتری را بتوانیم با ماشین‌آلات مختلف حمل کنیم. در حالی که لوله‌های فولادی و چدنی، این ویژگی را ندارند.


5. مقاومت در برابر ضربه

خراشیدگی، ضربه، کشیدگی و… فشارهای فیزیکی روی این لوله تاثیر ندارند. محبوبیت لوله پلی اتیلن برای آبرسانی و آبیاری در زمین‌های کشاورزی، همین است که جوندگان و شرایط محیطی، آنها را خراب نمی‌کند. اگر مزرعه ای با این پلیمر، لوله کشی شود و سال‌ها بی استفاده بماند، باز هم قابل استفاده خواهد بود. ممکن است گیاهان و دیوارها و بخش‌های دیگر مزرعه آسیب ببینند، اما لوله پلی اتیلن به خوبی در برابر شرایط محیطی سالم می‌ماند.


6. مناسب برای شرایط دمایی مختلف

محبوبیت لوله پلی اتیلن در کشورهای سردسیر و گرمسیر، تفاوتی ندارد. آب درون لوله پلی اتیلن یخ نمی‌زند. همچنین دمای بسیار گرم باعث تجزیه شدن، تغییر شکل دادن و به هم ریختن سیستم لوله کشی نمی‌شود. روی این لوله‌ها می‌شود حساب کرد و در شرایط دمایی مختلف، لوله کشی را انجام داد.


نتیجه گیری

دلایل محبوبیت لوله پلی اتیلن خیلی بیشتر از این شش دلیل هستند. اما مهم‌ترین ویژگی‌هایی که می‌توانیم به عنوان مزیت از آنها اسم ببریم، همین شش تا هستند. این لوله به خوبی در شرایط سخت دوام می‌آورد و به سادگی می‌توان در محیط‌های مختلف، آن را نصب و اجرا کرد.

تولید محتوای پارس زانوس

پارس زانوس در اینستاگرام

نوشته های مشابه