کشاورزی, نوار آبیاری, وبلاگ

کاشت هندوانه با نوار تیپ آبیاری و صرفه جویی در آب

کاشت هندوانه با نوار تیپ آبیاری

کاشت هندوانه با نوار تیپ آبیاری و صرفه جویی در آب

کاشت هندوانه با نوار تیپ آبیاری

یکی از بهترین گزینه‌ها در کشاورزی، کاشت هندوانه با نوار تیپ آبیاری است. معمولاً کاشت هندوانه به دلیل آب زیادی که نیاز دارد برای کشاورزان به صرفه نیست. اما وقتی از نوار تیپ آبیاری برای کاشت هندوانه استفاده کنیم، میزان مصرف آب به طور چشمگیری پایین می‌آید. پرورش هندوانه با آبیاری قطره ای، مقرون به صرفه و قابل اعتنا است. اما برای کاشت هندوانه با نوار تیپ آبیاری چه طور باید عمل کنیم؟ و آیا به لوله پلی اتیلن نیاز داریم یا نوار تیپ کافی است؟


لوله پلی اتیلن آبرسانی و لوله آبیاری پلی اتیلن


در مورد کاشت هندوانه

هندوانه یکی از گیاهان گرمسیری است که منشأ آن از قاره آفریقا است. دمایی که برای کاشت هندوانه نیاز داریم، بین 15 تا 20 درجه سانتی گراد است. خوردن هندوانه در تابستان، باعث خنک شدن دمای بدن و تامین آب مورد نیاز است. اما برای کاشت آن بدون نوار آبیاری، مصرف آب خیلی بالایی دارد. به همین دلیل، کاشت این گیاه در خیلی از مناطق ایران، به دلیل خشکسالی، ممنوع است.

برای صرفه جویی در مصرف آب، کاشت هندوانه با نوار تیپ آبیاری و سیستم آبیاری قطره ای، گزینه ایده آل و مقرون به صرفه است. بهترین زمان برای کاشت هندوانه، با توجه به دمای کاشت آن، اواسط فروردین است. البته مناطق سردسیر و خنک، هندوانه را در عید و فروردین می‌کارند. در مناطق گرمسیر، بهترین زمان برای کاشت، قبل از عید و حتی زمستان است.


فاصله بین بوته‌ها در کاشت هندوانه

در حالت عادی، هندوانه را به روش جوی پشته ای انجام می‌شود. اما برای استفاده از نوار آبیاری، بهتر است که در آنها را در فاصله‌های مشخصی کاشت. در چنین روشی، جوی‌هایی که برای کاشت طراحی شده اند، فاصله ای بین 2.5 تا سه متر دارند. خود بوته‌ها را در فاصله‌های بین  60 تا 80 سانتی متر در نظر بگیریم.


آشنایی با راهنمای خرید لوله پلی اتیلن  


روش کاشت هندوانه با نوار تیپ آبیاری

نوار تیپ ابیاری دارای روزنه‌های 10، 20, یا 30 سانتی است. برای کاشت هندوانه با نوار تیپ آبیاری بهتر است که از نوار تیپ پلاک دار استفاده کنیم که آب را از روزنه‌های مشخصی بیرون می‌دهد. با توجه به گرمای هوا، می‌توانید روی بوته‌ها را با لایه ای از پلاستیک بپوشانید که اتلاف آب، کمتر هم بشود.

کاشت هندوانه با نوار تیپ آبیاری


نوار تیپ آبیاری مورد نیاز برای کاشت هندوانه

هندوانه خیلی سریع رشد می‌کند. بنابراین اگر آب و گرما و خاک مناسب به آن برسد، به سرعت مزرعه ای از پر هندوانه خواهیم داشت. اما برای رسیدن به این هدف، چه فاصله‌هایی را باید رعایت کنیم؟ و چه تعداد هندوانه می‌توانیم بکاریم؟ و از همه مهم تر، چه میزان نوار تیپ آبیاری نیاز داریم؟


تعداد کاشت هندوانه با نوار تیپ آبیاری

فاصله بین ردیف‌ها با نوار تیپ آبیاری، به جای 2.5 متر، به 180 سانتی متر کاهش پیدا می‌کند. فاصله بین بوته‌ها نیز، نهایتاً 80 سانتی متر خواهد بود. در یک زمین 6 تا 7 هکتاری، نزدیک به 1000 متر نوار تیپ آبیاری برای کاشت هندوانه نیاز داریم.

با یک حساب سر انگشتی، 1000 متر نوار آبیاری که هندوانه در مسیر 80 سانتی متری همدیگر قرار دارند. هر هزار متر نوار آبیاری، بین 1250 تا 17000 بوته هندوانه می‌دهد. در نتیجه هر صد متر نوار، 125 تا 170 بوته هندوانه را می‌تواند به عمل بیاورد.


مقرون به صرفه و مناسب

در مورد کاهش مصرف آب و کود با نوار تیپ آبیاری، در مطلب جداگانه ای صحبت کرده ایم. نوار آبیاری با کاهش اتلاف آب روی زمین، باعث می‌شود که آب مورد نیاز برای کشاورزی کمتر بشود. چون آب روی زمین ریخته نمی‌شود، پس توسط آفتاب بخار نمی‌شود. و چون در جوی‌های مشخصی رها نمی‌شود، کود و مواد معدنی از روی خاک شسته نمی‌شود.

از هر طرف که نگاه شود، استفاده از نوار تیپ آبیاری برای کاشت هندوانه، مقرون به صرفه و اقتصادی است. به مرور زمان، تعداد بوته‌هایی که عمل می‌آید، به نسبت آبی که مصرف می‌شود، چندین برابر خواهد شد.


کاشت هندوانه با نوار تیپ آبیاری

اقتصاد بهتر با نوار تیپ آبیاری

برای کشاورزی اقتصادی، بهترین گزینه همین نوار تیپ آبیاری است که اجازه می‌دهد هزینه‌های آبیاری، کود، نیروی انسانی، لوله کشی و… پایین بیاید. در ازای آن، کیفیت و کمیت محصول نهایی بالاتر برود. چنین روشی اگر اقتصادی نیست، پس چه می‌تواند باشد؟

برای خرید نوار تیپ آبیاری پارس زانوس، با مشاوران ما تماس بگیرید.

 

تولید محتوای پارس زانوس

پارس زانوس در اینستاگرام

نوشته های مشابه