صرفه جویی در آبیاری, وبلاگ

صرفه جویی مصرف آب در کشاورزی با لوله پلی اتیلن

صرفه جویی در مصرف آب کشاورزی و دامداری

قبل از بحث لوله پلی اتیلن و نوار تیپ آبیاری، باید مصرف آب را در نظر بگیریم. بعضی از کارشناسان اعتقاد دارند که صرفه جویی مصرف آب در کشاورزی و دامداری، کلید معمای بزرگ کمبود آب در کشور است. منابع آب زیر زمینی در حال اتمام هستند، کشت هندوانه و گیاهان پر آب در برخی مناطق مانند خوزستان ممنوع است. این موضوع فقط در مورد شهرهای گرمسیری نیست، کشت برنج در شمال هم آب زیادی را نیاز دارد. پ

مسئله فقط به همین چند محصول و صرفه جویی مصرف آب در کشاورزی آنها برنمی گردد. شاید استفاده از روش آبیاری نادرست و زمان‌بندی نامناسب برای آبیاری است که باعث و بانی این اتفاقات است و استفاده از لوله پلی اتیلن به عنوان لوله مناسب، یکی از راهکارها است.


روش‌های آبیاری نامناسب

برای صرفه جویی در مصرف آب کشاورزی، لازم است که قبل از هر چیزی، در مورد شیوه‌های ابیاری نامناسب صحبت کنیم. آبیاری سطحی و رها کردن آب در شیارهای خاک، باعث می‌شود که هدر رفتن آن را بالا ببرد. اگر آبیاری قبل از ظهر شروع شود، بخش زیادی از آبی که روی خاک رها شده توسط آفتاب خشک می‌شود. اگر در نزدیکی گیاه یا زیر سایه گیاه نباشد، احتمال این که توسط گرما بخار شود، بیشتر است. آب‌های رها شده در شیارها، باعث اتلاف اب زیادی می‌شوند. نوار تیپ آبیاری یکی از راه حل‌های جایگزین برای این نوع آبیاری است.


آبیاری قطره ای و بارانی

نوار تیپ آبیاری کمک می‌کند که آب را به نزدیک‌ترین نقطه از گیاه برسد و فقط در جایی که نیاز است، آبیاری انجام شود. نوارتیپ‌ها مثل لوله‌های آبیاری هستند، با این تفاوت که روزنه‌هایی روی آنها قرار دارند که اجازه می‌دهد گیاهان و صیفی‌جات و… در فاصله‌های منظم کاشته شوند و کشاورز بتواند محصولش را با کیفیت بیشتری تولید کنید.


آبیاری قطره ای

آبیاری قطره ای که با نوار تیپ انجام می‌شود، جلوی اتلاف آب را می‌گیرد و اجازه نمی‌دهد که کود و مواد معدنی خاک شسته شوند. در روش قدیمی، آب روی زمین رها می‌شد و تمام کودها و موادی که برای رشد گیاه لازم بود، از کنار گیاه رانده می‌شدند تا کمی آب به گیاه برسد.


آبیاری بارانی

آبیاری بارانی هم می‌شود در نظر گرفت. در این روش، آب به صورت باران و در قطرات ریزتر، روی گیاهان ریخته می‌شود، دقیقاً به همان صورتی که باران روی گیاه می‌بارد. گیاهان به اندازه ای که نیاز دارند، آب خودشان را دریافت می‌کنند.


صرفه جویی مصرف آب در کشاورزی و آییاری

با توجه به نکته‌هایی که گفته شد، روش آبیاری می‌تواند تاثیر زیادی در کاهش مصرف آب در کشاورزی داشته باشد. روش های آبیاری نیاز به ابزارهایی دارند که این ابزارها، لوله پلی اتیلن و نوار تیپ و اتصالات مربوط به آن‌ها است.

 

تولید محتوای پارس زانوس

پارس زانوس در اینستاگرام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *