نوار آبیاری, وبلاگ

نوار تیپ بغل دوخت یا پلاک دار را چه‌طور انتخاب کنیم

نوار تیپ بغل دوخت یا پلاک دار

وقتی صحبت از نوار تیپ آبیاری و لوله پلی اتیلن می شود، باید از هر دو مدل نوار تیپ بغل دوخت یا نوار تیپ پلاک دار صحبت کنیم. اما این که کدام یکی بهترین نوع نوار تیپ آبیاری هستند و چه قدر به کار کشاورزی می آیند، کمتر صحبت شده است. نوار آبیاری قطره ای یک نوع نوار نازک پلی اتیلن است که برای سیستم آبیاری قطره ای استفاده می شود. دو مدل کلی دارد: نوار تیپ بغل دوخت و نوار تیپ پلاک دار که هر دو، ویژگی های منحصر به فرد خودشان را دارند. هیچ کدام از این دو را به جای همدیگر نمی توان استفاده کرد.

در این یادداشت، در مورد بهترین مدل نوار تیپ صحبت می کنیم که برای کشاورزی مدرن و باغ و مزرعه شما مناسب باشد. با توجه به مدل آبیاری، نوع گیاهان، نوع خاک و… می توانید در مورد نوار تیپ بغل دوخت یا پلاک‌دار خود تصمیم بگیرید.

نوار تیپ بغل دوخت نوار تیپ پلاک دار


خرید نوار تیپ آبیاری


نوار تیپ بغل دوخت

این نوار تیپ آبیاری، در حقیقت نوار مسطحی است که شبیه به نوار چسب فروخته می شود. با این تفاوت که قرار نیست به جایی بچسبد و ظاهرش همین است. این نوار آبیاری، به جای درزهای منظم که در فاصله های کاملاً یکسان از یکدیگر قرار دارند، دارای شیارهایی است که آب از طریق آنها خارج می شود. مسیری زیگزاگ که اجازه می دهد آب در قطره های بسیار ریز از نوار خارج شود. نوار تیپ بغل دوخت اجازه نمی دهد که آب به شکل منظم به گیاهان برسد. مسیر آبیاری مشخصی را پیش می گیرد و آب را روی شیار باز شده می ریزد.

نوار تیپ بغل دوخت

مزیت این نوار نسبت به مدل پلاک دار در این است که آب را در تمام مسیر می ریزد و ریشه گیاهان محکم تر خواهند بود. در مدل پلاک دار، آب فقط از روزنه های مشخصی بیرون می ریزد و ریشه فقط در همان اطراف رشد می کند. در نتیجه برای آبیاری درختان مناسب نیست. ریشه درختان را نوار تیپ پلاک دار ضعیف می شود و برای آبیاری آنها مناسب نیست.

در مقابل، نوار تیپ بغل دوخت، قطرها و فاصله درزهای مختلف دارد که می توانید از طریق آنها، آبیاری گیاهان را مدیریت کنید.


لوله پلی اتیلن آبرسانی و لوله آبیاری پلی اتیلن


نوار تیپ پلاک دار

این مدل نوار تیپ که روزنه های آن در نقطه های مشخص و یک اندازه قرار دارد، اجازه نمی دهد که آب در جایی غیر از پای گیاه برسد. خروج آب یکنواخت در تمام طول مسیر را شاهد هستیم و تمام مسیر آبیاری، آب به یک اندازه به گیاهان می رسد. وقتی به مزرعه ای با نوار تیپ پلاک دار نگاه می کنیم، محل روزنه ها بعد از آبیاری کاملاً مشخص هستند. در یک شعاع مشخص، آب به گیاه رسیده و دایره ای واضح دور آن ایجاد شده است.

یکنواختی پخش آب در طول 120 تا 150 متر یکسان است و نیازی به تنظیم آنها وجود ندارد. وقتی آب را از سر نوار تیپ وارد می کنیم، خیالمان راحت است که تمام گیاهان در مسیر، آب را دریافت می کنند. اما همین موضوع، یک مشکلی را برای گیاهان ایجاد می کند: ضعیف شدن ریشه.

نوار تیپ پلاک دار

آب در بالای گیاه می رسد و ریشه برای به دست آوردن آب بیشتر، خودش را به جایی دورتر از پای گیاه نمی برد. در نتیجه وقتی برای طولانی مدت از این روش استفاده کنید، ریشه گیاهان ضعیف خواهد شد. این موضوع برای گیاهانی که رشد عمودی زیادی دارند، حتماً مسئله ساز خواهد شد. ریشه، وظیفه دارد که گیاه را درون خاک نگه دارد و نوار تیپ پلاک دار باعث ضعیف شدن ریشه در این نوع گیاهان می شود.


آشنایی با راهنمای خرید لوله پلی اتیلن  و لوله پلی اتیلن چیست؟


مشکلات نوار تیپ بغل دوخت

روزنه های این نوار تیپ خیلی ریزتر از نوار تیپ پلاک دار است. به همین دلیل، اگر در جایی قرار بگیرند که املاح آب زیاد باشد، امکان گرفتگی در روزنه ها بیشتر است. کشاورز باید هر چند وقت یک بار به نوار تیپ بغل دوخت سر بزند تا از نبود گرفتگی در مسیر آبیاری مطلع شود.

نوار تیپ بغل دوخت محدوده کمتری را خیس می کند و نسبت به لوله آبیاری، آب کمتری هدر می دهد. با این حال، ممکن است آبی که به گیاه می رسد، کمتر از چیزی باشد که انتظارش را دارد. در کنار ضعیف شدن ریشه، ممکن است ساقه ها و شاخه های کم جانی هم از گیاه شاهد باشیم.


مشکلات نوار تیپ پلاک دار

به نسبت نوار تیپ بغل دوخت، گرفتگی کمتری در روزنه ها ایجاد می شود. وجود گرفتگی با توجه به نظم خاصی که در ریختن آب دارد، به سرعت قابل تشخیص است. این نوار تیپ، برای خاک های خیلی خشک مناسب نیست. اگر خاک دارای سله باشد، آن را برطرف نمی کند. شوری خاک ممکن است با این روش از بین نرود و به گیاه آسیب برساند. قبل از استفاده، باید فکری به حال خاک باغ بکنید که دچار مشکل نشوید.

نوار تیپ آبیاری پلاک دار


رفع مشکل نوار تیپ

برای رفع مشکل ریشه های بزرگ، از میکرو اسپری هایی در روزنه های نوار تیپ بغل دوخت استفاده می کنند. این روزنه ها اجازه می دهد که آب تا شعاع بیشتری ریخته شود و در نتیجه ریشه برای جمع آوری آب، فاصله بیشتری را طی می کند. وسیع شدن ریشه، مشکل نوار تیپ پلاک دار را برای درختان و گیاهان با ریشه های بزرگ، برطرف می کند.

 

تولید محتوای پارس زانوس

پارس زانوس در اینستاگرام

نوشته های مشابه