صرفه جویی در آبیاری, وبلاگ

خرید نوار تیپ درختان میوه و باغبانی

نوار تیپ درختان میوه

خرید نوار تیپ درختان میوه و باغبانی

نوار تیپ آبیاری درختان میوه

یکی از ویژگی‌های مهم نوار تیپ درختان میوه به عنوان نوعی لوله پلی اتیلن این است که دردسرهای آبیاری، زمان بندی، مصرف آب و زحمت نیروی انسانی را کاهش می‌دهد. به همین دلیل، باغدارها و باغبان‌ها به دنبال خرید این نوار آبیاری برای باغ‌های خودشان هستند. وقتی اولین بار نوار تیپ آبیاری وارد بازار شد، به اسم نوار آبیاری صیفی جات شناخته می‌شد. صیفی و سبزی کاران، به دنبال خرید این لوله پلی اتیلن پرکاربرد بودند. اما به مرور، برای باغ‌ها و نهال‌های تازه هم استفاده شد و کشاورزان از آن جواب گرفتند.


کاهش مصرف آب با نوار آبیاری

اولین مزیت نوار تیپ درختان میوه و کشاورزی در باغ، کاهش مصرف آب در کوتاه و طولانی مدت است. از لحظه ای که این روش آبیاری برای درختان به کار برود، مصرف آب به طور محسوسی پایین می‌آید. این موضوع به خصوص برای کشاورزانی که در شرایط سخت آب و هوایی کار می‌کنند، به کار می‌آید. این کشاورزان با حق آب و محدودیت‌های زمانی مواجه هستند و باید فکری به حال آب مصرفی خودشان بکنند.

نوار تیپ آبیاری با کاهش میزان آبیاری در در روی خاک، تمام نیاز یک درخت را تامین می‌کند، بدون این که اتلاف و اسراف آب به وجود بیاید. بنابراین می‌توانیم به سرعت، این میزان آبیاری را بالا ببریم و درختان بیشتری با همان مصرف آب سابق، پرورش بدهیم.


لوله پلی اتیلن آبرسانی و لوله آبیاری پلی اتیلن


مشکل نوار تیپ درختان میوه

اولین مشکلی که ممکن است به گوش کشاورز رسیده باشد، کم شدن قدرت ریشه با نوار تیپ آبیاری است. هر کسی که با آبیاری آشنا باشد، می‌داند که ریشه درختان برای به دست آوردن آب، در زیر زمین کشیده می‌شود. به همین دلیل، نقطه‌های در زیر زمین را می‌کاود تا به آب مورد نیازش برسد. حالا اگر این آب مورد نیاز، در نزدیکی خودش قرار داشته باشد، دیگر تلاشی برای گسترش خود  نمی‌کند.


آشنایی با راهنمای خرید لوله پلی اتیلن 


وضعیت ریشه با نوار تیپ درختان میوه

در گیاهان و صیفی جات، روزنه‌های نوار تیپ را طوری قرار می‌دادند که بارش آب فقط در نزدیکی گیاه باشد. روش قدیمی برای صیفی جات و سبزی جات به خوبی کاربرد داشت. زیرا ریشه این گیاهان در کل آن قدر‌ها قوی نبود که بخواهد آسیبی به آنها برساند.

در مورد درختان باغ، دغدغه‌ها کمی متفاوت است. ضعیف بودن ریشه درختان باعث می‌شود که به مرور زمان، در بادهای موسمی، کج شوند، بیافتند یا حتی از ریشه در بیایند. اگر این مشکل برای تمام درختان باغ وجود داشته باشد، ممکن است با وزش چند باد شدید، همه درختان از دست بروند.

نوار تیپ آبیاری درختان میوه


دایره ای کردن نوار تیپ

این مشکل با دایره ای کردن نوار تیپ در دور درخت، حل می‌شود. شکل دایره و روزنه‌هایی که درون نوار تیپ قرار دارد، باعث می‌شود که آب فقط در نزدیکی ریشه درخت ریخته نشود. ریشه برای دریافت آب مورد نیاز خودش، باید در مسیر دایره حرکت کند و قدرت بگیرد. این حرکت ریشه باعث می‌شود که ریشه درخت بعد از مدتی، قدرت بگیرد و در یک مسیر دایره‌ای بزرگ، در اطراف آن ریشه بدواند.

قطر دایره به پهنای درخت بستگی دارد و سایه ای که روی زمین می‌اندازد. آبی که از طریق نوار تیپ درختان میوه روی زمین ریخته می‌شود، نباید در معرض آفتاب باشد که بتواند آن را تبخیر کند. بنابراین تا جایی که ممکن است باید نوار تیپ را با سایه درخت، منطبق کرد.

نوار تیپ درختان میوه


کاهش مصرف آب و کود

در گذشته که آب را در کنار درخت رها می‌کردند، هنگام عبور آب، کودها و مواد معدنی مورد نیاز درخت را نیز با خود می‌بردند. در نتیجه هر چه قدر که کود و مواد معدنی پای درخت ریخته می‌شد، باز هم مشکل آبیاری و مواد معدنی برای درخت وجود داشت.

نوار تیپ آبیاری، آب پای گیاه را با خودش نمی‌برد و اجازه می‌دهد مواد معدنی خاک به خود گیاه برسد. گیاه می‌تواند از کود ریخته شده پای خودش استفاده کند. به مرور زمان، میزان مصرف کود در پای درخت تا 90 درصد کاهش پیدا می‌کند که رقم ایده آل و متناسبی است.


مزیت اصلی نوار تیپ درختان میوه

گرمای هوا و کاهش میزان آب در کشور، باعث شده که کشاورزان به فکر کاهش مصرف آب بیافتند. به همین دلیل استفاده از نوار تیپ درختان میوه می‌تواند کاهش میزان آبیاری در باغ و مزرعه را داشته باشد. کشاورزان تا قبل از این، نسبت به خرید نوار تیپ درختان میوه و باغبانی، چالش داشتند. اما به مرور زمان، این مشکلات برطرف شد و با شکل‌های مختلف استفاده از نوار آبیاری، توانستند از این نوار مهم آبیاری در باغ‌ها نیز استفاده کنند.

 

تولید محتوای پارس زانوس

پارس زانوس در اینستاگرام

نوشته های مشابه