لوله پلی اتیلن چیست, وبلاگ

طول عمر لوله پلی اتیلن چه قدر است؟

طول عمر لوله پلی اتیلن

طول عمر لوله پلی اتیلن و ماندگاری بالای آن در مدت زمان طولانی، یکی از ویژگی‌هایی است که توانسته دیگر لوله‌ها را از دور خارج کند. لوله پی وی سی و لوله‌های چدنی و سیمانی، نسبت به پلی اتیلن طول عمر کمتری دارند. حتی اگر بتوانند چنین ماندگاری خوبی را تجربه کنند، باز هم در مسیر آبیاری و آبرسانی، مشکلاتی ایجاد می‌کنند. اما لوله پلی اتیلن این ویژگی‌های سرد را ندارد و به راحتی در طی سالیان، تازه و سر حال باقی می‌ماند. اما چه ویژگی مهمی در این لوله هست که آن را متمایز کرده است؟


تحقیقات چه می‌گویند

این سوال در سال 2010 برای خیلی‌ها پیش آمده بود و انجمن آب و گاز آلمان، راهی برای پیدا کردن این سوال امتحان کرد. لوله‌هایی که توسط این انجمن در دارمشتات قرار داده شده بود، از دل خاک بیرون آوردند تا آزمایش کنند. این لوله‌ها، 40 سال بود که زیر خاک مانده بودند و به نظر می‌رسید که آخرین سال‌های کارآیی شان را می‌گذرانند. امیدی نبود که نتیجه آزمایش‌ها مثبت باشد، به خصوص که فقط ده سال به پایان عمر آن باقی مانده بود.

این لوله‌های آب و گاز، در مقابل آزمایش‌های پایداری حرارتی، به خوبی از خودشان مقاومت نشان دادند. نتیجه این تحقیقات به شکلی بود که 40 سال از عمرشان گذشته و حتی به نظر می‌رسد که 25 سال بیشتر از 50 سال هم عمر می‌کنند. چنین طول عمری برای لوله‌های نسل اول که کمترین تکنولوژی روی آن اجرا شده بود. با این آزمایش، طول عمر لوله پلی اتیلن حتی بیشتر از 50 سال تخمین زده می شود که عدد بالایی است.


طول عمر لوله پلی اتیلن با پایدارسازی

تحقیقاتی که روی لوله‌ها انجام شده بود بیشتر روی عملیات پایدارسازی انجام شده روی لوله بود. لوله پلی اتیلن در حالت خالص باید به رنگ سفید باشد. اما چرا لوله پلی اتیلن سیاه است؟ دلیل اصلی چنین اتفاقی، اضافه شدن دو سه درصد کربن به مواد خام و اجرای عملیات پایدارسازی روی آن است. این عملیات، جلوی رها شدن رادیکال‌های آزاد و تجزیه شدن لوله را می‌گیرد.

ماده‌های اضافه شده به تنهایی کافی نیست و اگر به خوبی پایدار نشوند، همچنان کیفیت نامناسبی از خودشان نشان می‌دهند. خیلی از شرکت‌ها، لوله‌های ناکارآمد را به اسم لوله دست دوم به دیگران می‌فروشند.


آشنایی با راهنمای خرید لوله پلی اتیلن 


ماندگاری کیفیت 

تا زمانی که لوله پلی اتیلن کاملاً تجزیه نشود، کارآیی خودش را حفظ می‌کند. در صورتی که از طریق اجسام تیز و ابزارهای قوی، آن را خراب نکنیم، طول عمر لوله پلی اتیلن تغییری نخواهد کرد و حتی بیشتر هم خواهد شد. صرفاً در شرایط خیلی سخت آب و هوایی، و برای انتقال مواد حساس مثل فاضلاب و آلاینده‌ها، این لوله ممکن است کیفیت خودش را از دست بدهد.

طول عمر لوله پلی اتیلن به دلیل جنسی که دارد، همواره در همان کیفیت باقی می‌ماند و اجازه نمی‌دهد که شرایط مختلف روی توانایی آن تاثیری بگذارد.

بهبود طول عمر لوله پلی اتیلن

درست است که خود لوله پلی اتیلن و مشتقاتش، طول عمر بالایی دارند و در هر دما و محیطی سازگار هستند، اما روش هایی هست که باعث طول عمر آن‌ها می‌شود. هر چه بهتر و با کیفیت‌تر از این لوله‌ها مراقبت کنیم، بیشتر می‌توانیم از آن‌ها استفاده کنیم.

یک) شرایط محیطی

بهترین راه این است که نوار تیپ، لوله آبیاری و لوله آبرسانی را در زیر زمین دفن کنیم. دفن کردن لوله باعث می شود که گرما و سرما کمتر روی آن اثر بگذارد و تنها فشاری که به لوله می‌آید، فشار زمین باشد. در نتیجه وقتی این لوله‌ها در زیر زمین باشند، عوامل محیطی مثل نور آفتاب، گرمای زیاد و سرمای کشنده، کمتر روی لوله اثر می‌گذارد. طول عمر لوله پلی اتیلن با این روش، بهبود پیدا می‌کند.

دو: اتصالات مناسب

تا جایی که می‌توانید نسبت به جوشکاری و اتصالات لوله حساس باشید. اتصال و نصب درست لوله باعث می‌شود که کیفیت و طول عمر لوله حفظ شود.

تولید محتوای پارس زانوس

پارس زانوس در اینستاگرام

نوشته های مشابه