وبلاگ

نوار تیپ زیر خاک | روش‌ها و توصیه‌ها

نوار تیپ زیر خاک

نوار تیپ زیر خاک | روش‌ها و توصیه‌ها

برای استفاده از روش آبیاری زیرزمینی، نیاز به نوار تیپ زیر خاک داریم که بتواند آب را از زیر خاک به گیاه برساند. لوله پلی اتیلن هم نقش خیلی موثری برای آبیاری زیر زمینی دارد. انواع مختلفی برای نوار تیپ روکار وجود دارد، اما برای استفاده در زیر زمین، گزینه‌های زیادی نداریم. این کار کمک می‌کند که طول عمر لوله پلی اتیلن در طولانی مدت بالا برود. طبق تحقیقاتی که انجام شده، این نوار تیپ می‌تواند 1.5 برابر عمر خود، یعنی نزدیک به 75 سال ماندگاری داشته باشد.

لوله پلی اتیلن به طور معمول، پنجاه سال عمر می‌کند و کارآیی دارد. در صورتی که شرایط مناسب برای استفاده از آن را رعایت کنیم و فشار زیادی به لوله نیاید، ماندگاری اش بیشتر هم خواهد شد. کار گذاشتن نوار تیپ زیر خاک، با توجه به شرایط محیط، می‌تواند کارساز باشد. این روش برای محیط‌های خیلی خشک با آب و هوای نامناسب به کار می‌رود. در نتیجه اگر نوار تیپ آبیاری را برای شرایط سخت آب و هوایی استفاده می‌کنید، این یادداشت را دنبال کنید.


لوله پلی اتیلن آبرسانی و لوله آبیاری پلی اتیلن


شرایط سخت آب و هوایی

یکی از نکته‌هایی که قبل از کار گذاشتن نوار تیپ زیر خاک باید در نظر داشته باشیم، میزان تابش نور خورشید و گرمای هوا است. اگر گرمایی که در محیط تجربه می‌کنیم، بیشتر از حد معمول باشد، بهتر است که از نوار تیپ در زیر خاک استفاده کنیم. قبل از این کار، باید حواسمان به نوع نوار باشد و میزان فشاری که خاک به آن وارد می‌کند. اگر این نکته‌ها را رعایت نکنیم، احتمالاً تمام زحماتمان به باد خواهد رفت و لوله‌ها به مرور زمان دچار گرفتگی می‌شوند. نوع خاک و میزان نرمی و سفتی، و محل قرارگیری نوار تیپ در این روش، اهمیت زیادی دارد.


نوار تیپ زیر خاک یا استفاده از سایبان

با وجود احتمال ترکیدگی نوار تیپ زیر خاک و مشکلات دیگر، این سوال پیش می‌آید که استفاده از سایبان بهتر نیست؟ اگر شرایط خاک به شکلی باشد که اجازه عبور آب را به راحتی ندهد، و حرکت تراکتور و وسایل سنگین از روی خاک زیاد باشد، گزینه‌های دیگر را باید امتحان کنیم. در چنین شرایطی، استفاده از آبیاری بارانی هم گزینه بدی نیست.


استفاده از مکش در نوار تیپ زیر خاک

اگر شیب زمین بیشتر از دو درصد باشد، احتمال این که آب در لوله پلی اتیلن و نوار تیپ آبیاری حرکت کند، زیاد است. چنین زمین‌هایی اجازه نمی‌دهند که مسیر آبیاری به درستی اجرا شود. در نتیجه نیاز است که از دستگاه‌های مکش برای نوار تیپ زیر خاک یا روکار استفاده کنیم. مکش معکوس به آب کمک می‌کند که روند آبیاری به خوبی انجام شود.


آیا نوار تیپ را از زیر خاک بیرون بکشیم؟

سوال نهایی که پیش می‌آید، بیرون کشیدن نوار تیپ زیر خاک و جمع آوری آن است. بعضی از مشاوران، توصیه می‌کنند که نوار تیپ را بعد از فصل آبیاری، از زیر خاک جمع کنیم. اما برای این کار، باید به رطوبت خاک و میزان نرمی آن دقت کنیم. اگرچه لازم نیست که حتماً نوار تیپ در مزرعه جمع آوری شود، اما اگر نیاز به این کار بود، حتماً زمانی این کار انجام شود که خاک به اندازه کافی نرم و مرطوب باشد.

این مورد فقط در مورد زمین‌های اجاره‌ای مناسب است. برای چنین کاری، باید از نیوفیت استفاده کنیم که گزینه جذاب تازه ای است و به سرعت می‌تواند جایگزین روش های قدیمی شود. تا زمانی که نوار تیپ زیر خاک را استفاده می کنیم،گزینه بدی نیست، اما نیوفیت می تواند کشاورزی را متحول کند. به سرعت باز و بسته می شود و نیازی به بیرون کشیدن از زیر خاک نیست.

 

تولید محتوای پارس زانوس

پارس زانوس در اینستاگرام

نوشته های مشابه