لوله پلی اتیلن چیست, نوار آبیاری, وبلاگ

نوار تیپ آبیاری چیست و چه ارتباطی با لوله پلی اتیلن کشاورزی دارد؟

نوار تیپ آبیاری چیست

در جواب نوار تیپ آبیاری چیست باید گفت که یکی از کاربردهای لوله پلی اتیلن کشاورزی است که در آبیاری قطره‌ای به کار می‌رود. مقرون‌به‌صرفه شدن آبیاری یکی از مزیت‌های بزرگ این روش است. این نوارها در تمام بخش‌های مزرعه کشیده می‌شوند و به‌صورت قطره‌چکانی به گیاهان آب می‌رسانند. دو نوع اصلی دارد که یکی از آن‌ها با قطره‌چکان که به پلاک دار شناخته می‌شود و دیگری بدون قطره‌چکان که درزدار است. هرکدام از آن‌ها برای روش‌های خاصی از آبیاری استفاده می‌شود و کاربردهای خودشان را دارند.


آبیاری مقرون‌به‌صرفه

آبیاری در کشاورزی اگر از روی اصول نباشد، می‌تواند باعث هدر رفتن بیش از اندازه آب بشود. در بعضی از نقاط کشور، تولید بعضی از میوه‌ها به خاطر اتلاف زیاد آب ممنوع است. مثلاً کاشت هندوانه در جنوب کشور به خاطر کمبود منابع آبی ممنوع شده است. احداث سدهای مختلف و استفاده از منابع آب زیرزمینی، تنها مسیرهایی هستند که شرایط استفاده از آب کشاورزی را فراهم می‌کنند. محصولات دیمی نیز که شرایط خودشان را دارند.

در این شرایط، نیاز داریم که از منابع آبی محدودی که داریم به بهترین شکل استفاده کنیم. نوار تیپ آبیاری به عنوان یکی از کاربردهای لوله پلی اتیلن در کشاورزی می‌تواند مصرف آب را کاهش بدهد، بدون این‌که فشاری به گیاهان وارد شود.


نوار تیپ آبیاری چیست؟

این نوار تیپ به صورت لوله‌های باریک پلی اتیلن در تمام طول و عرض باغ، گلخانه و مزرعه کشیده می‌شود. از طریق لوله ای بزرگ به منبع اصلی آب متصل می‌شود و فعالیت خودش را شروع می‌کند. در اندازه‌های مختلفی تولید می‌شود و هر جایی از باغ که لازم باشد، از آن استفاده می‌کنیم.


مزارع مناسب برای نوار تیپ آبیاری

لازم نیست آبیاری تمام گیاهان را با استفاده از نوار تیپ انجام دهیم. گل‌های گلخانه‌ای می‌توانند بیشترین سود را از این روش ببرند. به دلیل این‌که هر روز میزان مشخصی آب نیاز دارند، این گل‌ها می‌توانند تازه و شاداب بمانند و رشد خوبی داشته باشند. گیاهان دیگر نیز مانند کلم، کاهو، کدو، حبوبات و باغ‌های کشاورزی مانند کیوی و… جزو محصولاتی هستند که با نوار تیپ آبیاری رشد بهتری خواهند داشت. صیفی‌جات و سبزیجات هم در این دسته‌بندی قرار می‌گیرند.


مناطق خشک و نوار تیپ

مناطق پر آب و باران نیاز کمتری به نوار تیپ دارند. عمده مشکلی که برای کشت وجود دارد، کشاورزی در مناطق خشک است که کمبود در آنجا به چشم می‌آید. گلخانه‌هایی که در مناطق خشک ساخته شده‌اند، مزارع مختلف که گلخانه‌ای پرورش پیدا می‌کنند، همگی از نوار تیپ آبیاری می‌توانند استفاده کنند. منبع ورودی آب را به ورودی اصلی باغ یا گلخانه متصل می‌کنند و در ادامه، تمام آب از طریق نوار تیپ آبیاری به گیاهان می‌رسد.

لوله‌کشی با این نوار تیپ‌ها خیلی زود انجام می‌شود. اتصالاتی که برای این کار در نظر گرفته شده است، همگی امکان لوله‌کشی سریع را می‌دهند. حتی اگر فشار آب خیلی بالا نباشد، نوار تیپ‌ها می‌توانند کار خودشان را انجام بدهند. در مناطق خشک از این روش برای آبیاری کشاورزی استفاده می‌کنند تا همان منابع آبی محدود را بتوانند تا مدت زمان بیشتری برای آبیاری و کشت به کار ببرند.


نوار تیپ و نظم باغ

محصولاتی که به‌صورت نامنظم رشد می‌کنند، امکان استفاده از نوار تیپ را نمی‌دهند. کشاورزان خودشان بیشتر با این محصولات آشنا هستند. بهتر است قبل از سفارش خرید این نوارهای آبیاری، فکری به حال نظم در مزرعه و باغ خود بکنید. به نظر می‌رسد که آبیاری درختان و باغ‌های میوه نمی‌توانند از این روش استفاده کنند. البته باز هم نیاز به بررسی دارد که چه قدر نامنظم کاشته شده‌اند و چه فکری به حال آن می‌توان کرد.


کاربرد نوار تیپ آبیاری چیست

همان قدر که فهمیدم نوار تیپ آبیاری چیست و چه ویژگی‌هایی دارد، باید در کابردهایش هم بدانیم. نوار تیپ به تنهایی می‌تواند جایگزین لوله پلی اتیلن آبیاری بشود، حتی در مورد آبیاری درختان میوه. تفاوت در قیمت و متراژ و کلافی است که استفاده می‌کنید.

تولید محتوای پارس زانوس

پارس زانوس در اینستاگرام

نوشته های مشابه