لوله آبرسانی, لوله پلی اتیلن چیست, وبلاگ

انواع لوله پلی اتیلن آبرسانی 

انواع لوله پلی اتیلن آبرسانی

لوله پلی اتیلن را باید در دو دسته بندی تک جداره و دوجداره تقسیم کنیم. کاربرد هر کدام از انواع لوله پلی اتیلن آبرسانی در صنعت متفاوت است و نمی شود آنها را به جای همدیگر استفاده کرد. قبل از هر کاری باید بدانیم که این لوله ها را قرار است  کدام پروژه ها استفاده کنیم؟ پروژه‌های کشاورزی و آبیاری و انتقال آب درون ساختمان استفاده یا انتقال فاضلاب و آتش نشانی و انتقال آب زیر دریا. هر کدام از این ها، نیاز به لوله پلی اتیلن آبرسانی خودشان دارند و سایز و ابعاد و قطر خودشان را می خواهند.

آشنایی با انواع لوله پلی اتیلن آبرسانی

شرایط انتقال آب و آبرسانی باعث شده که لوله‌های مختلفی در انتقال آب کاربرد داشته باشند. بستگی دارد که لوله را در کجا و با چه شرایط قرار بدهیم. در مسیر انتقال آب، انواع لوله پلی اتیلن آبرسانی به کار می‌آید. در ابتدای مسیر که انتقال آب با حجم بیشتری انجام می‌شود، لوله پلی اتیلن آبرسانی دوجداره استفاده می شود. با نزدیک‌تر شدن به محل اصلی، می‌توانیم از لوله تک جداره استفاده کنیم که انعطاف‌پذیری بیشتری از خودش نشان می‌دهد.

انواع لوله پلی اتیلن آبرسانی

لوله پلی اتیلن آبرسانی تک جداره

انتقال آب با انواع لوله پلی اتیلن آبرسانی، مسیر را آسان و سهل الوصول می کند. این لوله ها به دلیل مقاومت در برابر شرایط محیطی مانند آفتاب سوزان یا سرمای سخت، می توانند در روی زمین و حتی زیر خاک کشیده شوند. هیچ کدام از جانوران جونده نمی توانند به آن آسیب وارد کنند. شاید یکی از دلایلی که بعضی کشاورزان با دیدن جنس و شکل لوله پلی اتیلن آبرسانی، در مورد استفاده از آن شک می کنند، همین جانوران جونده و موذی و شرایط آب و هوایی است.

زمین های ناهموار را هم به خوبی پشتیبانی می کند و اجازه نمی دهد که پستی و بلندی جلوی انتقال آب را بگیرد. درحالی‌که لوله های بتونی و فلزی معمولاً در هنگام انتقال در مقابل این مشکل انعطاف پذیر نیستند. کشاورزانی که در زمین های سخت کشاورزی می کنند، ممکن است از این موضوع نگران باشند.


مزایای لوله پلی اتیلن تک‌جداره

مزایای خیلی زیادی برای لوله پلی اتیلن آبرسانی تک جداره می توانیم بشماریم. انعطاف پذیری و نصب و آسان و… فقط بخشی از این مزایا هستند. در مقابل لوله پلی اتیلن دوجداره، این ویژگی ها به چشم می آیند و دلیل تفاوتشان هم در همین مزایایی است که نوشته‌ایم:

  • امکان نصب آسان با اتصالات مناسب
  • طول عمر بالا در شرایط محیطی سخت
  • مقاومت در برابر خوردگی و ساییدگی و جوندگان
  • وزن پایین و حمل و نقل آسان
  • امکان استفاده در زمین های ناهموار
  • مقاومت خوب در مقابل دماهای بالا تا حد ۸۰ درجه سانتی گراد
  • مقاومت خوب در مقابل دماهای پایین تا حد منفی ۷۰ درجه سانتیگراد
  • مقاوم در مقابل فشار بالا تا ۱۶ اتمسفر
  • مقاوم در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی شیمیایی و حلال‌ها

لوله پلی اتیلن آبرسانی دوجداره

این مدل لوله نسبت به تک جداره، انعطاف پذیری کمتری دارد و برای انتقال آب، فاضلاب و گاز و هوا استفاده می شود. دوجداره بودن آن باعث می شود که در مقابل یخ زدگی و گرمای زیاد مقاوم‌تر باشد. به همین دلیل در مسافت های طولانی، خیال هر دو طرف را راحت می کند که در طول مسیر، دچار خوردگی و ساییدگی و نشتی نمی شود. فشارهای خارجی را رد می کند و اجازه نمی دهد که زمین لرزه و فشارهای خارجی دیگر به لوله ها آسیبی برساند.

 

مزایای لوله پلی اتیلن دو جداره 

  • از تکنولوژی امروز جهان برای تولید استفاده شده است
  • در اثر رسوب کردن، لوله ها نمی گیرند
  • در برابر مواد شیمیایی و حلال‌ها مقاوم هستند
  • در برابر فشار خارجی بالا تحمل خوبی دارند
  • زمین لرزه را به خوبی رد می کنند
  • تعمیرات و شرایط نگهداری ساده ای دارند

انواع لوله پلی اتیلن آبرسانی

گریدها  

وقتی از گریدهای لوله پلی اتیلن آبرسانی صحبت می کنیم، اسم دو گرید PE100 و PE80 بیشتر شنیده می شود. تمام گریدهای مختلف در مقابل تمام شرایط تخریب کننده محیطی و عوامل فیزیکی قدرتمند هستند. شرایطی مثل تنش، کشش، مواد و حلال های شیمیایی، آفتاب سوزان یا شرایط سخت سرمایی، ترک خوردن و نشتی، رسوب توی لوله ها و شرایط دیگری که از طرف محیط به لوله ها وارد می شوند. تمام این ویژگی ها برای لوله پلی اتیلن با کیفیت با گرید A است. 

سایزهای مختلفی برای لوله پلی اتیلن آبرسانی هست که بین 20 تا 400 میلی‌متر متغیر هستند. رده های فشار بین 4 تا 16 اتمسفر دسته‌بندی می‌شوند و با انتخاب لوله مناسب می‌توانید در شرایط محیطی خاصی که دارید، کار آبرسانی و انتقال آب یا فاضلاب را به درستی انجام بدهید.


لوله پلی اتیلن آبرسانی PE100 

لوله پلی اتیلن آبرسانی PE100 از لحاظ مشخصات فیزیکی و عملکردی دارای ویژگی‌های خاصی است. از جمله این ویژگی‌ها می‌توان به دانسیته بالا، وزن و ضخامت کمتر اشاره کرد. گرید PE100 به دلیل داشتن چنین ویژگی‌هایی می‌تواند فشار بیشتری را تحمل کند. همچنین گرید PE100 با توجه به داشتن خاصیت ضد اشعه ماورا بنفش، بسیاری از مشکلات لوله پلی اتیلن را در زمینه اتصالات و انتقال خطوط آب برطرف کرده‌است. این گرید از لوله پلی اتیلن به مراتب استحکام و وزن کمتری به نسبت سایر گرید‌ها دارد و به همین دلیل از لحاظ اقتصادی نیز مقرون به صرفه‌تر است


لوله پلی اتیلن آبرسانی PE80 

لوله پلی اتیلن آبرسانی PE80 از دانسیته کمتری نسبت به گرید PE100 برخوردار است؛ بنابراین گرید PE80 وزن و ضخامت بیشتری دارد. هزینه طراحی و تولید این نوع لوله نیز به مراتب بیشتر از گرید PE100 است. مواد پلی اتیلن آبرسانی PE80 بیشتر در زمینه تولید لوله‌های دوجداره کاروگیت به کار می‌روند. لوله‌های پلی اتیلن آبرسانی که با مواد PE80 تولید می‌شوند، برای خطوط انتقال آب در زمین‌های کشاورزی و زراعی مناسب هستند


انواع لوله پلی اتیلن آبرسااطلاعات بیشتر 

لوله های HDPE بر اساس قدرت طبقه بندی شده و بر اساس شدت پیشرفت های فن آوری قبلی طبقه بندی می شوند. این نوع لوله ها در سال ۱۹۵۰، به ویژه در حمل آب آشامیدنی، مورد آزمایش قرار گرفته که با نتایج مثبتی روبرو گردید. یکی از لوله هایی که امروزه به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد، سیستم های لوله کشی HDPE است که از لحاظ اقتصادی، در دسترس، عملکرد کارآمد و روش اتصال آن آسان بوده که بسیار مفید است.

مزایای انواع لوله پلی اتیلن آبرسانی با سایر لوله ها

مزایای زیادی برای انواع لوله پلی اتیلن آبرسانی هست که چندتا از آن‌ها را در زیر می خوانیم.

  1. وزن پایین و سادگی در حمل و نقل
  2. نداشتن نشتی در طول مسیر
  3. رسوب ناپذیری گل و لای و…
  4. طول عمر بالا و قابل اطمینان
  5. مقاوم در برابر ضربه
  6. مقاوم در برابر سایش
  7. مقاوم در برابر حلال های آلی
  8. مقاوم در برابر مواد شیمیایی
  9. مقاوم در برابر سرما و گرمای شدید
  10. مقاوم در برابر اشعة فرابنفش آفتاب
  11. نیاز نداشتن به پوشش و حفاظت کاتدی
  12. مقاوم در برابر حمله جوندگان و ریز جاندارها
  13. استحکام و انعطاف پذیری بالا و قابلیت تحمل تنش
  14. سهولت در نصب و اجرای سریع و حمل و نقل آسان
  15. امکان استفاده از انواع اتصالات (اتصالات متنوع و تقریبا نا محدود

نوشته های مشابه