صرفه جویی در آبیاری, وبلاگ

صرفه جویی آب در آبیاری و کشاورزی با چند راه حل ساده

صرفه جویی آب آبیاری کشاورزی

هر سال که می‌گذرد، اهمیت صرفه جویی آب در آبیاری و کشاورزی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. لوله پلی اتیلن در این راه، کمک کننده است. منابع آبی محدود شده‌اند و با توجه به کاهش بارش باران و گرم‌تر شدن کره زمین، مصرف اب باید حداقل پنجاه درصد کاهش پیدا کند. روش‌های آبیاری جدید نه تنها مصرف آب را کاهش می‌دهند، بلکه در کاهش مصرف کود، زمان آبیاری و هزینه نیروی انسانی هم کارساز هستند. با گذشت زمان کوتاهی، تاثیرات استفاده از انواع مختلف لوله پلی اتیلن  در کشاورزی و آبیاری خودش را نشان می‌دهد. 


معضلات آبیاری سنتی

روش‌های زیادی برای کاهش مصرف آب در آبیاری سنتی وجود ندارند. در حقیقت برای صرفه جویی آب در روش‌های قدیمی، محدودیت عجیبی داریم و تا زمانی که به سمت استفاده از روش‌های آبیاری جدید نرویم، اتفاق ویژه‌ای نمی‌افتد. در روش آبیاری سنتی، معمولاً بخش زیادی از خاک را خیس می‌کنند و حتی جایی که گیاهی وجود ندارد، زمین خیس است.

با تابش آفتاب، این آب‌های ریخته شده در مکان‌های اضافه، بخار می‌شوند و در نتیجه هدر می‌روند. راه حل ساده‌تر این است که آب را با فشار کمتر و فقط در نزدیکی گیاه بریزیم. روش بعدی این است که تمام منطقه آبیاری پر از گیاه باشد. مانند چمنزارها، مزارع گندم و جو و ذرت، که البته باز هم مشکلاتی دارد.

در روش قدیمی که زمین را زهکشی می‌کردند و آب را از طریق این زهکشی به گیاه می‌رساندند، مواد معدنی و همچنین کودها از روی زمین شسته می‌شدند. در نتیجه به مرور زمان مصرف کود هم در کنار مصرف آب، تا حد زیادی بالا می‌رفت، بدون این که نتیجه مناسب‌تری دریافت کنند.


صرفه جویی آب با لوله پلی اتیلن

در روش‌های ابیاری مدرن، لوله پلی اتیلن و اساساً روش‌هایی مثل آبیاری قطره‌ای، بارانی و… جایگزین روش‌های قدیمی شدند. آبیاری بارانی به تجهیزات و ابزارهای بیشتری نیاز دارد. در مقابل، آبیاری قطره‌ای با استفاده از لوله پلی اتیلن و نوار تیپ آبیاری و دیگر روش‌ها، مصرف آب را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

نوار تیپ آبیاری در ابتدا فقط برای صیفی جات و سبزیجات به کار می‌رفت و معمولاً باغ‌ها و مزارع را به روش‌های دیگری ابیاری می‌کردند. اما با گذشت زمان و ساخت نوار تیپ دریپردار، توانستند در گذر زمان به درختان و بوته‌های بزرگتر هم از این روش اب برسانند.

در این روش، آب از طریق روزنه‌های نوار تیپ یا دریپرهای نصب شده روی آن، فقط در نزدیکی گیاه ریخته می‌شود. آب را توی مزرعه رها نمی‌کنند و کودها و مواد معدنی از این طریق شسته نمی‌شوند. به مرور زمان، تا حدود 90 درصد از مصرف کود را کاهش می‌دهد و ابیاری را هدفمندتر و مناسب‌تر می‌کند.


مزیت لوله پلی اتیلن

لوله پلی اتیلن و نوار تیپ عمر طولانی و بادوامی دارند. این لوله‌ها در زیر نور آفتاب و تحت شرایط محیطی یخبندان یا گرمای سوزان، اسیب جدی نمی‌بینند و تا حدود 50 سال می‌توان از آنها استفاده کرد. صرفه جویی در آب را با انها می توان تا پنجاه سال تضمین کرد. 

در برابر جویده شدن توسط جوندگان و خراش و پارگی به خوبی مقاومت می‌کنند. به همین دلیل در زیر خاک هم می‌توان از آنها استفاده کرد. رطوبت نمی‌تواند آنها را بپوساند و زیر فشار خاک، شکل خود را حفظ می‌کنند. آب درون این لوله‌ها رسوب نمی‌کند و روند آبیاری و ابرساانی مختل نمی‌شود.


صرفه جویی آب و کشاورزی

روش‌های مدرن آبیاری که با لوله پلی اتیلن و نوار تیپ آبیاری و دیگر محصولات امکان پذیر می‌شود، روش‌های مطمئنی برای صرفه جویی آب هستند. با توجه به این که چه محصولی پرورش می‌دهید، مساحت باغ در چه اندازه است و چه اتفاقی می‌افتد، می‌توانید از لوله‌های مختلف استفاده کنید. برای این کار، می‌توانید با مشاوران ما صحبت کنید و در مورد بهترین لوله برای محصول و مزرعه خودتان و قیمت نهایی، مشورت داشته باشید.

 

تولید محتوای پارس زانوس

پارس زانوس در اینستاگرام

نوشته های مشابه