سیستم آبیاری, کاربرد ها, نوار آبیاری, وبلاگ

روش آبیاری قطره ای چیست و چه مزایایی دارد؟

روش آبیاری قطره ای

روش آبیاری قطره ای چیست و چه مزایایی دارد؟

روش آبیاری قطره ای یکی از روش‌های آبیاری نوین است که با استفاده از لوله پلی اتیلن و نوار آبیاری می‌تواند ساخته شود. این سیستم، مانند آبیاری بارانی و آبیاری موضعی، زیرمجموعه ای از آبیاری تحت فشار است. آبیاری قطره ای یا موضعی، همان طور که از اسمش مشخص است، آبیاری را در نزدیک ترین محل به گیاه انجام می‌دهد. چنین روشی کمک می‌کند که در فضاهایی که گیاهی وجود ندارد، آبی ریخته نشود. هدر رفتن آب به خاطر بخار شدن آب روی خاک‌هایی است که گیاهی وجود ندارد. در نتیجه وقتی چنین فضایی وجود داشته باشد، آب بی دلیل روی خاک می‌ریزد و بی دلیل هم بخار می‌شود.


روش آبیاری قطره ای

در این روش که به آبیاری موضعی هم معروف است، گیاهان از طریق نوار تیپ، آبیاری می‌شوند. این نوارها به صورت لوله‌های باریک بلندی هستند که از ابتدا خط گیاهان تا انتهای آن کشیده می‌شوند. روزنه‌هایی درون این لوله تعبیه شده که فاصله هر کدام از یکدیگر، ده یا 20 سانتی متر است. با توجه به نوار تیپ آبیاری که انتخاب کرده اید، گیاهان باید در نزدیکی آنها کاشته شوند.

آب از منبع ورودی وارد نوارهای آبیاری می‌شوند و فقط در جایی که روزنه‌ها قرار دارند، روش آبیاری قطره ای انجام می‌شود. تمام مسیر لوله کشی، هیچ آبی ریخته روی خاک ریخته نمی‌شود. بنابراین اگر در جایی نزدیک به روزنه‌ها، گیاهی وجود نداشته باشد یا برعکس گیاه خارج از مسیر لوله کشی باشد، آبی دریافت نمی‌کند.

بستگی دارد که لوله‌ها با چه کیفیت و فاصله ای از همدیگر قرار داده شده باشند. روزنه‌های نوار تیپ آبیاری می‌توانند به گیاهان آب برسانند و هر چه قدر لوله کشی باریک تر باشد، محصولات بیشتری برداشت خواهید کرد.


آشنایی با راهنمای خرید لوله پلی اتیلن 


بهینه سازی مصرف اب

شیوه خاص آبرسانی با نوار تیپ آبیاری باعث می‌شود که آبیاری بی دلیل انجام نشود. در این روش، فقط خاک نزدیک به گیاهان خیس می‌شود. این آب به طور کامل توسط گیاه جذب می‌شود و چیزی باقی نمی‌ماند که بخواهد تبدیل به بخار شود. در نتیجه تمام آب ریخته شده به خورد گیاه می‌رود و به رشد محصول کمک می‌کند.

این روش حدود 60 درصد بهینه سازی مصرف آب را به همراه دارد. تمام آب مصرفی به گیاه می‌رسد، و در حقیقت باید گفت که روش سنتی بوده که آب را هدر می‌داده است، نه این که روش ابیاری قطره ای بخواهد باعث بهینه سازی مصرف آب شود.


صرفه جویی در کود

مزیت دیگری که روش آبیاری قطره ای دارد، کاهش مصرف کود شیمیایی و آبیاری شیمیایی است. یکی از مهم ترین دلایل از بین رفتن مصالح خاک، ریختن آب بی مورد و شسته شدن مواد معدنی درون خاک بوده است.  خاک در این روش بی دلیل آب نمی‌خورد و در نتیجه آب روی آن روان نمی‌شود. جاری شدن اب روی خاک باعث می‌شده که مواد معدنی شسته شوند و به جای رسیدن به گیاه، از آن دور شوند.

در روش آبیاری قطره ای، آب روی خاک گیاه می‌ریزد و مواد معدنی را نمی‌برد. ریشه گیاه می‌تواند از مواد معدنی و آلی موجود در خود خاک استفاده کند و نیازی به کودهای دیگر نباشد.  حتی با وجود استفاده از کود، روش قدیمی می‌توانست همان‌ها را نیز شستشو کند و اجازه ندهد به گیاه برسند.


چرا روش آبیاری قطره ای

 بهینه سازی در مصرف آب و کود و نگهداری، دلیل اصلی و بزرگی است که بخواهیم از روش آبیاری قطره ای استفاده کنیم. این روش نه تنها باعث می‌شود که سلامت خاک حفظ شود، بلکه به کشاورزان کمک می‌کند که محصولات بیشتری را با هزینه و زحمت کمتری به بار بیاورند. بالا رفتن محصولات و کاهش هزینه نگهداری باغ و مزرعه و گلخانه، به معنای افزایش سود نهایی از فروش محصولات و کاهش قیمت نهایی محصول تولید شده است.

با استفاده از نوار تیپ آبیاری و سیستم‌های پمپاژ آب، لوله‌های آبرسانی، سیستم ذخیره آب و… می‌توانید به سادگی از این روش برای باغ و مزرعه و محصولات خود استفاده کنید.

 

تولید محتوای پارس زانوس

پارس زانوس در اینستاگرام

نوشته های مشابه