لوله پلی اتیلن چیست, وبلاگ

لوله پلی اتیلن چیست؟ راهنمایی خرید و قیمت

لوله پلی اتیلن چیست

لوله پلی اتیلن چیست؟ راهنمای خرید و قیمت انواع لوله پلی اتیلن

لوله پلی اتیلن چیست و چه کاربردی دارد؟ لوله پلی اتیلن چیست و چه طور با این سرعت جای خودش را در صنعت باز کرد؟  صنایع زیادی هستند که از لوله و اتصالات پلی اتیلن برای بهبود کار انتقال آب، هوا، گاز، فاضلاب و مایعات دیگر استفاده می‌کنند. مقاومت و قدرت بالایی که پلی اتیلن در برابر شرایط محیطی سخت، حلال های شیمیایی، جوندگان و… دارد. در کنار طول عمر بالا و سادگی در نصب و اجرا، یکی از لوله های پرکاربرد صنعت است. با این لوله ها، مشکلاتی مثل پوسیدگی، نشتی، خراشیدگی، پارگی و طول عمر پایین وجود ندارد.

صنایع مختلف مانند آتش‌نشانی، کشاورزی، دامداری، ساختمان سازی، گازرسانی، مخابرات و صنایع دیگر از این لوله برای مصارف خودشان استفاده می کنند. قبل از خرید لوله پلی اتیلن و استفاده از آن در کار، باید در مورد خود لوله، پلیمر پلی اتیلن و شرایط استفاده از آن در شرایط مختلف، اطلاعات بیشتری به دست آورد. 

لوله‌های پلی اتیلن توانستند به راحتی جایگزین این لوله‌های چدنی و فولادی و سیمانی بشوند و این مشکلات را از بین ببرند. صنایع مختلفی مثل آبرسانی، آبیاری، کشاورزی، گازرسانی، آتش نشانی، و مخابرات و صنعت‌های مرتبط، با این لوله‌ها توانسته‌اند انتقال مطمئن‌تر و ایمن‌تری را ایجاد کنند. احتمال پارگی، پوسیدگی، خوردگی و شکاف‌های دیگر در این لوله‌ها تقریباً صفر است. اما چه طور ممکن است؟

لوله پلی اتیلن راهنمای انتخاب و خرید


خرید لوله پلی اتیلن با کیفیت

برای خرید لوله پلی اتیلن و گرفتن قیمت، حتماً با مشاوران تخصصی صحبت کنید. خرید لوله پلی اتیلن با قیمت مناسب، نیازمند هوشمندی و درایت خاصی است، به شرطی که لوله مناسب را خریده باشید. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این پلیمر، مقاومت و استحکام لوله در برابر شرایط محیطی، فیزیکی و شیمیایی است. اگر یکی از این ویژگی‌ها را نداشته باشد، احتمالاً با مشکلات زیادی بعد از خرید روبرو خواهید شد.

  • برای خرید و دریافت قیمت لوله پلی اتیلن، به نکته‌های زیر توجه کنید:
  • کیفیت و خالص بودن لوله را بررسی کنید. به خصوص اگر برای آبرسانی و انتقال مایعات خرید می‌کنید.
  • از گرید لوله و تناسب آن با مورد استفاده خودتان مطمئن شوید
  • اگر برایتان مقدور است، حتماً از کارخانه دیدن کنید
  • شناسنامه لوله پلی اتیلن، مهر استاندارد و دیگر گزینه‌ها را بررسی کنید
  • روی لوله باید نام برند، نوع لوله، استاندارد و… حک شده باشد
  • لوله بدون شناسنامه و دست دوم نخرید

صفحه راهنمای خرید لوله پلی اتیلن درجه یک


درباره لوله پلی اتیلن  

قبل از این که ویژگی‌های این لوله‌ها را بررسی کنیم، باید نگاهی به خود پلی اتیلن و جنس آن بیاندازیم. پلی اتیلن نوعی پلاستیک پلیمری به حساب می‌آید که از پلمیریزاسیون گاز بی رنگ اتیلن با فرمول شیمایی C2H4 به دست می‌آید. این پلاستیک قابل بازیافت است و با ذوب و قالب گیری به شکل لوله‌ها و مواد مختلف دیگر در می‌آید.

طرفداران محیط زیست، لوله پلی اتیلن و اتصالات و تولیدات دیگری که از این پلیمر تولید می شوند، همگی دوستدار محیط زیست هستند. محصولاتی مثل سپتیک تانک، لوله آبرسانی، لوله آبیاری، نوار تیپ و… همگی از جنس پلی اتیلن تولید می شوند و امکان نشتی از آن ها صفر درصد است. به همین دلیل، وقتی درباره لوله پلی اتیلن چیست صحبت می‌کنیم، باید به مزیت های بسیار بالای آن‌ها اشاره کرده باشیم. 

لوله پلی اتیلن چیست خرید و راهنمای انتخاب

گوناگونی پلی اتیلن که در دو دسته سبک و سنگین قرار می‌گیرند، موارد استفاده آن را بالاتر می‌برد. پلی اتیلن سنگین که بیشترین مصرف را در بین مشتریان دارد، دارای زنجیره مولکولی فشرده و بدون شاخه است. همین موضوع باعث می‌شود که انعطاف کمی از خودش نشان بدهد، و چگالی بالایی داشته باشد.لوله پلی اتیلن سبک، انعطاف خوبی دارد. و برای تولید لوله پلی اتیلن آبیاری، نوار آبیاری و نوار تیپ استفاده می‌شود. انعطاف‌پذیری این لوله‌ها باعث می ‌‌شود که سیستم‌های آبیاری با آن‌ها به راحتی اجرا شوند. 


رنگ لوله پلی اتیلن چیست

رنگ پلی اتیلن خام در حقیقت سفید است، اما با اضافه کردن دو تا سه درصد کربن به مواد خام، رنگ‌های مختلف از آن به دست می‌آید. رنگی که برای این لوله به کار می‌رود سیاه است. اضافه شدن کربن و اجرای فعالیت های پایدارسازی روی آن، باعث بالا رفتن طول عمر لوله می شود. اگر لوله های پلی اتیلن با کربن مخلوط و پایدارسازی نشوند، امکان تجزیه شدن و ترکیب با مایع درونی با رادیکال‌های آزاد پلی اتیلن زیاد است. 

اگر درون مواد اولیه پلی اتیلن، پلیمرهای یا رزین های دیگری به کار رود، عملیات پایدارسازی روی آن به خوبی انجام نمی‌شود و سلامت لوله‌ها در خطر است. اهمیت خیلی زیادی دارد که این لوله ها، با درجه خلوص بالا و در شرایط ایده‌آل تولید شوند. 


انواع لوله‌ها 

انواع مختلف لوله ها در هر صنعتی متفاوت است. نوعی که هر صنعت از لوله پلی اتیلن انتخاب می‌کند، وابسته به نوع استفاده‌اش است. به عنوان مثال، صنعت کشاورزی از دو نوع آبیاری یا آبرسانی استفاده می‌کنند. برای انتقال آب بالاتر که نیاز به سرعت و حجم بالا داریم، لوله سخت‌تر باید به کار برود. این مورد در آتش‌نشانی و آبرسانی‌های بزرگ پیش می‌آید. 

لوله پلی اتیلن را به اختصار با PE نشان می‌دهند، در دسته مواد گرمانرم‌ قرار می‌گیرد و خاصیت ترموپلاستیک دارد. ویژگی اصلی آنها در طول عمر بالا، مقاومت در برابر شرایط محیطی و فیزیکی و قابل بازیافت بودن آن است.


گریدهای مختلف 

لوله‌های پلی اتیلن در سه گرید قرار می‌گیرند. گرید PE63 که دارای ضخامت و وزن زیادی است، معمولاً مقرون به صرفه نیست و جایی به کار نمی‌رود. در گرید PE80، وزن و ضخامت کمتری را شاهد هستیم، و البته قیمتش هم پایین تر است. چگالی در این گرید بیشتر از مدل قبلی است و باعث می‌شود لوله‌ها بتوانند میزان فشار بیشتری را تحمل کنند.

لوله پلی اتیلن چیست و چه کاربردهایی دارد؟

گرید PE100 هم که از بهترین مواد اولیه تولید می‌شود، کمترین وزن و ضخامت را در بین سه گرید دارد. در برابر اشعه ماورای بنفش خورشید، مقاومت بیشتری از خودش نشان می‌دهد. هر کدام از این گریدها، برای صنعت خاصی طراحی شده‌اند. قبل از خرید بهتر است که در مورد گرید و نوع لوله، با مشاوران ما تماس بگیرید: صفحه تماس با ما


دسته بندی لوله پلی اتیلن چیست

براساس نوعی که این لوله‌ها ساخته می‌شوند، دو دسته تک جداره و دوجداره هم داریم. اگر از لوله تک جداره استفاده می‌کنید، این لوله‌ها نهایتاً 2 تا 40 اتمسفر فشار را تحمل می‌کنند. مناسب شبکه‌های آبرسانی و آبیاری هستند و انعطاف بهتری هم دارند.

لوله‌های دوجداره یا کاروگیت به دلیل افزایش ویژگی‌هایی که دارند، مقاومت بیشتری در مقابل ترک خوردن، ضربه خوردن، تغییرات دمایی و مواد شیمیایی مختلف دارند. تحمل فشار این لوله‌ها بین 6 تا 32 اتمسفر است. با توجه به ویژگی‌هایی که دارند، مناسب صنعت کشاورزی، انتقال مایعات صنعتی، انتقال آب در فشار بالا و حرکت روی سطوح ناهموار هستند.


انواع لوله پلی اتیلن

دو نوع اصلی برای لوله پلی اتیلن وجود دارد که ویژگی‌ها و موارد استفاده شان فرق می‌کند. هر کدام از این دو نوع، برای مورد استفاده خودشان عالی هستند، اما نباید آن‌ها را به به جای همدیگر به کار برد. لوله پلی اتیلن در دو نوع تک جداره و دو جداره دسته بندی می‌شوند. لوله تک جداره برای آبیاری و استفاده مستقیم در مزرعه، باغ و حتی ساختمان به کار می‌رود. لوله دو جداره قبل از لوله تک‌جداره استفاده می‌شود و وظیفه آبرسانی و انتقال آب را دارد. این مدل لوله برای انتقال آب، فاضلاب، آتش نشانی و… مصرف زیادی دارد.


لوله پلی اتیلن دوجداره

خطوط انتقال لوله آب شهری، روستایی و بین مزارع با لوله دوجداره کشید می‌شود. دو جداره بودن آن، کمک می‌کند که در شرایط محیطی سخت، برف و بوران یا گرمای شدید و دفن شدن زیر خاک مناسب باشد. دوجداره بودن لوله باعث می‌شود که انعطاف کمی داشته باشند و برای اتصال به همدیگر، نیاز به اتصالات بیشتر و حتی جوشکاری دارند. اگر بخواهیم بدانیم که مزیت لوله پلی اتیلن چیست و چه طور کار می کند، باید روی ماهیت تولید آن تمرکز کنیم. لوله دوجداره برای شرایط محیطی سخت و پیچیده، تولید شده است. بنابراین اگر دنبال رسیدن به این خواسته هستیم، باید آن را انتخاب کنیم. 

وظیفه اتصال لوله پلی اتیلن دوجداره و حتی تک جداره با نصاب لوله است. نصب و اجرای این لوله‌ها زمان بیشتری نسبت به لوله آبیاری و نوار تیپ می‌گیرد، اما این ارزش را دارد که از مقاومت، طول عمر، ماندگاری و استقامت آن‌ها در شرایط سخت محیطی استفاده کنید. 


مزایای لوله دو جداره

دوجداره بودن این لوله، کمک زیادی به انتقال آب و فاضلاب و دیگر مایعات دارد. در مقابل بیشتر فشارهای خارجی و حتی غیر مترقبه مقاوم است. اگر در زمین دفن شود، باز هم مایعات را به سلامت تا مقصد مورد نظر می‌رساند. در هر مسیری که کشیده شود، تا انتها مطمئن است. تا پنجاه سال دوام و طول عمر خواهند داشت و نگرانی بابت خرابی، خراشیدگی، پوسیدگی و نشتی دادن ندارد.

لوله دوجداره با بهترین کیفیت و توسط فناوری‌های به روز دنیا تولید شده اند. در برابر مواد شیمیایی فاضلاب یا حلال‌های شیمیایی مقاوم است. بیمارستان‌ها، آزمایشگاه‌ها و مراکز صنعتی هم که فاضلاب آن‌ها پر از حلال‌ها و مواد شیمیایی است، می‌توانند به این لوله‌ها اعتماد کنند. دیگر مزایای لوله دوجداره را هم در زیر می‌خوانیم.

  • تولید با فناوری به روز دنیا و با دستگاه‌های امروزی
  • مقاومت در برابر مواد شیمایی درون فاضلاب شهری
  • عدم ترکیب با حلال‌های شیمیایی از درون و بیرون
  • استقامت در برابر فشارهای زمین، ضربه و کشیده شدن روی زمین
  • مقاومت در برابر زلزله و زمین لرزه و سیلاب
  • ساخته شده در گریدهای مختلف و با مقاومت‌های متفاوت
  • بهینه‌سازی، نگهداری و تعمیر در سریع‌ترین زمان

لوله پلی اتیلن تک جداره

با وجود این که تک‌جداره هستند، اما در برابر شرایط محیطی، ساییدگی و خراشیدگی به خوبی مقاومت می‌کنند. مهم نیست از کدام مدل آن استفاده می‌کنید، لوله پلی اتیلن تک جداره توسط جوندگان و کشیده شدن روی زمین، آسیبی نمی‌بیند. در مورد جوندگان، مزه و جنس لوله هم در بی‌‌میل بودن آن‌ها تاثیرگذار است. جوندگان، همیشه دلیل مهمی بودند که سیستم‌های لوله کشی و سیم کشی را دچار اختلال کنند، به خصوص اگر این لوله‌ها به فاضلاب شهری یا محل تجمع آن‌ها نزدیک باشد. نصب آن‌ها بسیار ساده تر از انواع قدیمی لوله‌های چدنی و سیمانی است. 

این لوله معمولاً برای آبیاری در مزرعه، باغ و گلخانه و لوله کشی ساختمانی استفاده می‌شود. تک جداره بودن آن باعث می‌شود که انعطاف پذیری بالاتری نسبت به نوع تک جداره خودشان داشته باشند. به همین دلیل برای طراحی سیستم آبیاری بسیار مناسب تر هستند.


مزایای لوله تک جداره

مانند مدل دوجداره، در برابر خراشیدگی و ساییدگی بسیار مقاوم هستند. استفاده از پلیمر پلی اتیلن در لوله و عملیات پایدار سازی، این لوله‌ها توان مقاومت در برابر ماورا بنفش و ساییدگی را دارند. طول عمر خیلی بیشتری را تجربه می‌کنند و تا پنجاه سال، با کیفیت باقی می‌مانند. دیگر مزایای این لوله تک جداره را در زیر می‌خوانیم:

  • سرعت بالا در نصب و اجرا و آماده سازی مزرعه
  • مناسب برای آبیاری قطره ای، تحت فشار و بارانی و…
  • مقاومت در برابر کشیده شدن روی زمین، ساییدگی و خراشیدگی
  • مقاومت در برابر زنگ زدگی و خوردگی
  • مقاومت در برابر فشار اتمسفر هوا تا 16 اتمسفر
  • بارگذاری، حمل و نقل و پیاده سازی راحت
  • مناسب برای زمین‌های هموار و ناهموار
  • مقاومت در برابر گرمای کمتر از 80 درجه سانتی گراد
  • مقاومت در برابر سرما تا دمای منفی 70 درجه سانتی گراد

لوله پلی اتیلن چیست و چه کاربردهایی دارد؟

روش تشخیص تفاوت های لوله پلی اتیلن چیست

طیف گسترده ای از برندها و تولید کنندگان در ایران باعث شده است که ندانیم تفاوت های لوله پلی اتیلن چیست. هر کدام از تولیدکنندگان با توجه به سایز و برش و فشار کاری، در کیفیت لوله پلی اتیلن تفاوت هایی دارند. این تفاوت ها شامل اندازه، شکل، مواد اولیه، استانداردها و شرایط مختلف دیگری است که در مراحل تولید و عرضه به بازار دیده می‌شود. پس باید راهی باشد که بتوانیم در بین انواع مختلف، راهکارهایی برای تشخیص لوله مناسب برای کار خودمان پیدا کنیم.


توجه به کاربرد لوله پلی اتیلن

هر کارخانه و تولید کننده ای، با توجه به مشتریانی که دارد، در مورد تولید لوله اقدام می‌کند. تمرکز آن‌ها روی مشتریان و کاربران خودشان باعث می‌شود که توجه نکنند کاربردهای دیگر لوله پلی اتیلن چیست و چه لوله های دیگری می‌توانند تولید کنند.  

قبل از خرید، حتماً به شرکت تولید کننده و تمرکز آنها در تولید لوله های مخلتف دقت کنید. لوله هایی که پارس زانوس تولید می‌کند، بیشتر برای کشاورزان و باغ ها مناسب است. بنابراین اگر با کشاورزان سر و کار دارید، یا باغ و زمیندار هستید، لوله پلی اتیلن شرکت پارس زانوس برای شما مناسب است.

ادامه دارد…

 

تولید محتوای پارس زانوس

پارس زانوس در اینستاگرام

نوشته های مشابه