سیستم آبیاری, نوار آبیاری, وبلاگ

سیستم آبیاری قطره ای راهی برای کاهش نیروی انسانی و هزینه آبیاری

سیستم آبیاری قطره ای

سیستم آبیاری قطره ای راهی برای کاهش نیروی انسانی و هزینه آبیاری

سیستم آبیاری قطره ای یکی از روش‌های آبیاری نوین است که با استفاده از لوله پلی اتیلن و نوار آبیاری می‌تواند ساخته شود. این سیستم، مانند آبیاری بارانی و آبیاری موضعی، زیرمجموعه ای از آبیاری تحت فشار است. آبیاری قطره ای یا موضعی، همان طور که از اسمش مشخص است، آبیاری را در نزدیک ترین محل به گیاه انجام می‌دهد. چنین روشی کمک می‌کند که در فضاهایی که گیاهی وجود ندارد، آبی ریخته نشود. هدر رفتن آب به خاطر بخار شدن آب روی خاک‌هایی است که گیاهی وجود ندارد. در نتیجه وقتی چنین فضایی وجود داشته باشد، آب بی دلیل روی خاک می‌ریزد و بی دلیل هم بخار می‌شود.

آبیاری قطره ای روشی است که در آن جلوی هدر رفتن بی دلیل آب را می‌گیرد و اجازه نمی‌دهد که بی دلیل مصرف آب بالا برود. با استفاده از آب پاش‌ها و قطره چکان‌هایی که آب را با فشار کم به پای گیاه می‌ریزند، طراحی و مدیریت می‌شود. نوار تیپ آبیاری یکی از بهترین گزینه‌هایی است که برای سیستم آبیاری قطره ای می‌توانید استفاده کنید.


لوله پلی اتیلن آبرسانی و لوله آبیاری پلی اتیلن


مزایای سیستم آبیاری قطره ای

بازدهی بالای سیستم آبیاری قطره ای آن را به یکی از کارآمدترین روش‌های مدیریت آب در کشاورزی تبدیل کرده است. در این روش، گیاهان به اندازه کافی و در زمان مناسب آب دریافت می‌کنند. آب در نزدیک ترین منطقه به گیاه ریخته می‌شود و چون زیر سایه گیاه قرار دارد، با نور آفتاب تبدیل به بخار نمی‌شود. تمام آب ریخته شده پای گیاه فقط به خود گیاه می‌رسد و تا زمانی که توسط ریشه جذب نشود، توی خاک باقی می‌ماند. مزایای بیشتری هم برای آبیاری قطره ای وجود دارند که باعث شده کم کم جای خودش را در بین روش‌های آبیاری باز کند.


بازدهی بالای آبیاری

اگر میزان آبی که پای گیاه ریخته می‌شود و میزان آب مصرفی را به عنوان بازدهی آبیاری در نظر بگیریم، سیستم آبیاری قطره ای بالاترین بازدهی را در بین روش‌های مختلف دارد. در این روش، کمترین میزان هدر رفتن آب را داریم و گیاهان نیز با این روش خوشحال تر هستند. آب روی برگ‌های آنها نمی‌ریزد و دقیقاً زیر بوته‌ها و نزدیک به ریشه آبیاری می‌شود.

قبلاً این روش فقط برای صیفی‌کاری و بوته‌ها استفاده می‌شد. اما با گذشت زمان، این روش روی گیاهان دیگری که می‌شد در فاصله‌های 10 یا 20 سانتی از همدیگر کاشته شوند، به کار رفت.


آشنایی با راهنمای خرید لوله پلی اتیلن 


صرفه جویی در مصرف آب و کود

در روش‌های قدیمی که آب از طریق شیارهای مختلف به گیاه می‌رسیدند، املاح معدنی خاک و حتی کودهایی که پای گیاه ریخته می‌شدند، توسط آب شسته می‌شدند و گیاهان عملاً به سختی رشد می‌کردند. تا قبل از نوار آبیاری به نظر می‌رسید که رساندن آب از طریق این شیارها، گزینه مناسبی است. اما این روش باعث می‌شد که مصرف کود و آب به طرز چشمگیری بالا برود، بدون این که از نتیجه نهایی راضی باشیم.


صرفه جویی در نیروی انسانی

استفاده از تایمر برای آبیاری و رساندن آب مستقیم به گیاه باعث شده که نیروی انسانی کمتری نیاز باشد. یا اگر نیروی انسانی برای این کار نیاز داریم، در موارد دیگری از آن استفاده کنیم. نیروی انسانی که خود کشاورز را هم شامل می‌شود، می‌تواند وقتش را روی بازرسی سیستم آبیاری قطره ای و طراحی این سیستم کند. آب‌پاش و روزنه‌ها را بهبود دهد و گیاهان بیشتری را برای پرورش داشته باشد.

اگر نوار تیپ آبیاری را به درستی در مسیرهای باریک تری قرار داده شود، امکان بالا بردن محصول نهایی از مساحت قبلی بیشتر هم می‌شود. اتفاقی که در روش قدیمی کمتر امکان پذیر بود.


استفاده از تمام زمین زراعی

مناطق شیب دار زمین و جاهایی که عملاً آبیاری قدیمی جوابگو نیست، با سیستم آبیاری قطره ای تنظیم می‌شوند. در این روش، درخت‌ها و گیاهان را در فاصله‌های منظم می‌کاریم و نوار تیپ آبیاری را در مسیر آنها می‌کشیم. روزنه‌ها باید طوری تنظیم شوند که آب فقط به خود گیاه برسد و در جای دیگری مثل بالای درخت یا بوته نباشند. با گذر زمان، مزرعه ای منظم و شیبدار خواهیم داشت که تمام گیاهان آن، به یک اندازه آبیاری می‌شوند.


سلامت گیاه و جلوگیری از بیماری‌ها

یکی از دلایلی که قارچ و بیماری‌ها و آفت‌های مختلف در گیاهان ایجاد می‌شود، آبیاری بی مورد و ریخته شدن آب روی برگ گیاهان است. رطوبت زیادی باعث می‌شود که قارچ‌ها و حشرات مختلف بتوانند در این مکان رشد کنند و تغذیه خود را از گیاهان و آب باقی مانده انجام بدهند.

سیستم آبیاری قطره ای جلوی رشد این حشرات و قارچ‌ها را نمی‌دهد. آبی برای آن‌ها نمی‌گذارد که استفاده کنند و بتوانند به گیاه آسیب برسانند.

علف‌های هرز کمتری هم با توجه به کمبود آب برای رشد آنها، رشد می‌کنند. نیاز کمتری هم به کندن علف هرز یا علف کشی در باغبانی پیدا می‌شود. این موضوع برای مناطقی که امکان رشد چنین علف‌هایی را می‌دهد، بیشتر هم هست.


چند عیب سیستم آبیاری قطره ای

هر سیستمی مشکلات خودش را دارد و سیستم آبیاری قطره ای هم مشکلاتش را به مرور نشان خواهد داد. در این روش، کشاورز باید در فواصل زمانی مشخص به قطره چکان‌ها و روزنه‌ها سر بزند تا اگر گرفتگی به وجود آمده، برطرف کند. گرفتگی این قطره چکان‌ها، یکی از مشکلات اصلی در این سیستم است.

کیفیت آب و سنگین بودن آن می‌تواند به مرور زمان باعث گرفتگی روزنه‌ها و قطره چکان‌ها می‌شود. هر چه قدر آب سنگین تر باشد، نیاز به بررسی و تعویض قطره چکان‌ها بیشتر می‌شود. نوار تیپ آبیاری که امکان اضافه کردن و تعویض قطره چکان داشته باشد، کمک بیشتری به کشاورز می‌کند.


رشد نکردن ریشه

این موضوع را نمی‌شود عیب بزرگی دانست، زیرا معمولاً این روش برای صیفی کاری و گیاهان بوته ای استفاده می‌کنند. در سیستم آبیاری قطره ای که آب در نزدیکی گیاه ریخته می‌شود، ریشه برای دریافت آب به جایی دورتر از گیاه نمی‌رود. کم جان بودن ریشه، آنها را در مقابل باد و طوفان و باران‌های شدید ضعیف می‌کند. اگر قصد دارید باغ تازه را با نهال‌های مختلف آبیاری کنید، این روش به شما کمک می‌کند. اما در ادامه حتماً باید نسبت به تغییر در این روش فکر کنید. درختان به ریشه‌های محکم تری نیاز دارند.


سیستم آبیاری قطره ای با نوار تیپ

نوار تیپ آبیاری یکی از مهم ترین ابزارهایی است که برای سیستم آبیاری قطره ای استفاده می‌شود. نوارهای آبیاری از طریق اتصالات مختلف به همدیگر متصل می‌شوند و این سیستم را تشکیل می‌دهند. ممکن است سیستم از زیر زمین یا روی زمین طراحی شود. این موضوع بستگی به نوع خاک و سیستمی دارد که کشاورز به آن نیاز دارد. اگر لوله‌ها از روی زمین کشیده شوند، از نوار تیپ آبیاری استفاده می‌کنند. اگرچه روش زیرزمینی هم می‌تواند هوشمندانه از این روش استفاده کند.

با مشاوران ما می توانید در مورد سیستم آبیاری قطره ای و استفاده از نوار تیپ آبیاری و اتصالات مورد نیاز، بیشتر صحبت کنید.

صفحه تماس با ما 

تولید محتوای پارس زانوس

پارس زانوس در اینستاگرام

نوشته های مشابه